OCMW SINT-JOOST-TEN-NODE

Activiteiten
*** COVID-19: WIJZIGINGEN IN DE DIENSTVERLENING EN CONTACTMODALITEITEN - 12/05/20:
- Telefonische of e-mailverzoeken hebben de voorkeur. De hulpverleners verwerken de aanvragen telefonisch en indien nodig op afspraak
- Alle documenten die bestemd zijn voor de maatschappelijk werker moeten worden gedeponeerd in de externe mailbox of verstuurd via e-mail direction.sociale@cpassjtn.irisnet.be
- Alle verzoeken om certificaten en medische documenten moeten worden ingediend via accueil@cpassjtn.irisnet.be of door te bellen naar 02/220.29.14. Deze documenten worden in de mailbox afgeleverd.
- Nieuwe verzoeken dienen bij voorkeur schriftelijk te worden ingediend en te worden verzonden naar direction.sociale@cpassjtn.irisnet.be of in de externe mailbox te worden gedeponeerd.
- Nieuwe aanvragen kunnen worden ingediend van 8:45 tot 10:00 in de Verbiststraat 88, 1210 Sint-Joost-Ten-Node.
- Mensen die een hoge temperatuur hebben, een griepachtige ziekte hebben en/of terugkeren uit een met coronavirus besmet gebied, bekend als een ‘risicogebied’, mogen niet komen opdagen, maar bellen het callcenter op 0800/35.254.
"Dringende voedselhulp" - cheques: het OCMW verleent noodvouchers voor voedselhulp. Het verzoek moet per e-mail worden gedaan. Er zal een sociaal onderzoek worden uitgevoerd.
Als aan de toekenningsvoorwaarden is voldaan, wordt de cheque door Sodexo naar de woning van de aanvrager gestuurd. 02/220.29.69 - 02/220.24.11 direction.sociale@cpassjtn.irisnet.be
Bron en meer informatie : http://www.cpas1210.brussels/web/ocmw%20sint-joost/1011306065/list1023110705/f1.html

Steun voor burgers die financieel getroffen worden door de Covid-19-crisis: werknemers die een deel van hun inkomen zijn verloren of met extra uitgaven geconfronteerd worden, zelfstandigen, flexi-jobbers, jobstudenten, artiesten, enz. Lancering van de communicatiecampagne "De OCMW's zijn er voor jou" betreffende de steun ( brochures en video's met informatie voor de burgers, https://www.mi-is.be/nl/studies-publicaties-statistieken/communicatie-toolkit-covid-19) ***

Missie van het OCMW:
- informeren van de doelgroep over de verschillende steunmaatregelen die het OCMW verleent
- de nodige acties ondernemen om de sociale rechten en voordelen van de aanvragers te doen gelden
- verlenen van materiële, sociale, medische of psychosociale hulp gaande van financiële hulp tot hulp bij huisvesting, tewerkstelling, thuiszorg en -hulp, opname in het rusthuis of onthaaltehuizen, schuldbemiddeling, toegang tot energie, toegang tot cultuur en door psychosociale begeleiding of juridische bijstand
- bescherming van minderjarigen die aan het OCMW zijn toevertrouwd
- verlenen van dringende medische hulp aan personen zonder geldige verblijfsvergunning en materiële hulp aan minderjarige vreemdelingen zonder wettig verblijf
- creëren van instellingen en diensten van sociale, herstelgerichte of preventieve aard
- enz.

Op dit adres:
- onthaal: onthaalbalie voor alle vragen
- sociale dienst: (voor volwassenen vanaf 25 jaar): informatie, sociale en administratieve begeleiding, financiële bijstand (leefloon of equivalent leefloon, voorschot op sociale uitkeringen, aanvullende financiële bijstand, betalingsverbintenissen, enz.), medische bijstand (medische kaart, requisitorium waaronder dringende medische hulp), materiële hulp, toekennen van referentieadres en (eenmalige) installatiepremie aan thuislozen, enz.
- cel Huisvesting: sociaal-juridische informatie over huisvesting, huurwaarborg, problemen tussen huurders en eigenaars, ongezonde en onveilige woningen of binnenluchtvervuiling, preventieve sociale begeleiding, hulp bij het zoeken naar een woning
- interculturele bemiddelaars: dienst voor interculturele bemiddeling (ondersteuning van de communicatie tussen de beroepskrachten van het OCMW en de gebruikers) en toegang tot cultuur (toegang tot culturele, sportieve, recreatieve, educatieve en andere activiteiten, naast de organisatie van evenementen of uitstappen in samenwerking met culturele diensten van andere OCMW's)
- dienst Socioprofessionele Inschakeling: hulp en begeleiding bij de uitwerking van een socioprofessioneel inschakelingstraject, oriëntering naar basisopleidingen (alfabetisering, curus Frans voor anderstaligen (FLE) en/of Nederlands voor anderstaligen (NT2), vooropleidingen, enz.) of kwalificerende opleidingen, hulp bij het zoeken naar werk , tewerkstelling in het kader van Artikel 60, enz.